-->

Wednesday, August 8, 2012

Halwa telinga dan jiwa


"Allah engkau dekat, penuh kasih-sayang.."

Manusia punya kegemaran masing-masing. 
Saya, sejak dibangku sekolah lagi memang sangat suka mendengar alunan melodi. Indah, sangat indah. Tidak salah berhibur, tetapi pilihlah yang bersesuaian dengan fitrah kita sebagai khalifah Allah SWT.

Opick. 

Satu nama baru dalam senarai artis-artis kegemaran saya. Perkenalan dengannya berlaku apabila saya dapati kebanyakkan filem indonesia yang berunsur islamik memainkan lagu-lagunya. Bagi saya, melodi dan bait-bait kata liriknya sungguh indah. Tersangat indah.

Dengan mendengar lagu dari opick, saya seakan-akan menyelami hati dan perasaan seorang manusia yang dahagakan kasih-sayang dari Allah SWT. Terasa diri ini hina, penuh dosa dan mencari Dia untuk disandarkan segala hal. Samada suka atau duka. Lagu-lagunya sentiasa meniti dibibir saya. Hampir setiap perkara seperti memasak, membasuh pinggan, menulis tesis...dipenuhi dengan lagu-lagunya. 

Seakan sahabat.


Saya suka. 

Mengapa? 

Kerana bagi saya, selain solat, zikrullah dan membaca Al-Quran, inilah juga salah satu kaedah untuk saya sentiasa merasakan keberadaan si Pencipta di sisi. Terasa Dia hidup dan sentiasa menemani saya, serta tidak putus mengingatiNya. Terapi jiwa dan minda.

Kadang-kala tanpa saya sedari, air mata deras mengalir. Dan kadang-kala ia mengalir tanpa saya tahu mengapa. Mungkin, kerana rindukan si Dia yang maha segala-galanya. 

Ya Allah! Aku lemah tanpaMu. 
Aku hanya harapkan agar Kau ampunkanlah dosa-dosaku, tetapkanlah keimananku serta kasihani dan sayangilah daku. Itu sahaja. 

~Cukuplah Engkau bagiku.~

No comments:

Post a Comment