-->

Saturday, July 28, 2012

Allah vs Dunia

Masih terngiang-ngiang lagi kata-kata seorang Prof di telinga saya.

"Kamu kena balik cepat, nanti gaji makin naik. Bolehla beli handbag coach, kasut mahal-mahal, bercuti di London. Ada seorang Prof A tu dah boleh beli rumah campur dengan renovation nak 1 juta!"

Istighfar. Saya tersenyum kelat. Hati bercampur sedih.

Kenapa ya? Kenapa dunia yang kita jadikan matlamat? Terus-terang, saya betul-betul tidak setuju dengan pandangan sebegitu. Hanya bergurau? Ooo..tidak, saya secara total tidak boleh terima. Untuk membakar semangat? Bagi saya, bukan itu cara yang baik.

Apa jua tujuan kita, kita tidak boleh menerapkan material atau kesenangan hidup di dunia sebagai matlamat utama. Saya faham, prof tersebut berniat untuk membakar semangat staf yang sedang cuti belajar untuk pulang cepat berkhidmat di universiti tapi kita harus sedar matlamat utama kita adalah Allah SWT. Secara tidak langsung, kita sebenarnya mengajar sahabat-sahabat kita untuk lebih cintakan dunia dari akhirat yang menjadi destinasi kekal abadi.

Nak staf balik awal? Cuba cara ini.

"Paling penting sekali, anda kena betulkan niat. Koreksi niat anda. Belajar untuk mendapat redha Allah atau pangkat? Letakkan Allah sebagai matlamat insyaAllah dunia akan kejar anda."

Saya percaya dan yakin sekiranya kita lakukan sesuatu itu termasuklah menuntut ilmu jika di dahului dengan niat semata-mata kerana mencari redha Allah SWT, insyaAllah Allah SWT akan mempermudahkan segala urusan kita tanpa kita sangka. Jangan kita didik hati manusia dengan harta benda, kelak hati akan lalai dan terus cintakan dunia. Maka, makin terhijablah diri kita dengan Allah SWT. Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment