-->

Wednesday, July 25, 2012

SecretRecipe: Kek Gula Hangus ~Kak Zamzarina~

Ada kisah di sebaliknya..Seorang sahabat menghantar kek gula hangus kepada saya sekeluarga. Keknya gebu dan sedap! Saya perasan suami saya sangat sukakannya. Jadi saya merisik resepi dari sahabat saya. Pertama kali buat, saya dapati stok bikarbonat soda di rumah telah kehabisan. Suami memberi idea, "Ala yang, guna jelah baking powder tu". Okla, saya bersetuju. Gagal. Rasa kek, sedap tapi lubang-lubang tak menjadi. Inilah akibat melawan kata guru..;p

Cuba lagi untuk kali kedua. Kali ini, semua diikuti. Alhamdulillah, menjadi. Sedap, gebu, berlubang. 


Resepinya:

Bahan gula hangus :
1 cawan gula pasir
1 cawan air panas

Cara membuatnya :
1 cawan gula pasir dijadikan gula hangus dengan api kecil. Bila gula cair sepenuhnya barulah masukkan 1 cawan air panas kedalam gula hangus tadi bermula dari tepi periuk. Hati-hati dengan gula yang panas sewaktu masukkan air kerana gula akan meletup-letup dan terpercik.

Bahan Kek :
1/2 cawan susu pekat manis
1 cawan tepung gandum
4 biji telur
3 sudu besar butter
1 1/2 sudu kecil soda bikarbonat

Cara membuatnya :
1. Alas loyang atau acuan dengan kertas minyak dan glis dengan butter - ketepikan.
2. Pukul butter dengan telur hingga sebati. Tak perlu pukul hingga kembang, cukup dipukul hingga adunan sebati saja.
3. Masukkan susu pekat manis dan masukkan juga gula hangus tadi. kacau hingga sebati.
4. Akhir sekali masukkan tepung gandum dan soda bikarbonat yang telah diayak bersama. Dan kacau lagi hingga adunan rata. Perapkan selama 1jam.
5. Tuang dalam loyang dan bakar pada suhu 170'C selama lebih kurang 45 minit hingga 1 jam atau boleh uji kek dengan mencucuk lidi sate, bila ditarik keluar lidinya bersih tandanya kek sudah masak.
 

No comments:

Post a Comment